Checklistan är tänkt som ett stöd för HR och chefer att uppmärksamma problem och kunna agera tidigt på arbetsplatsen. Att samtalen ska fokusera på det som sker och/eller de konsekvenser det ger på arbetsplatsen. Checklistan hjälper chefer att identifiera beteenden och signaler som kan peka på riskbruk eller skadligt bruk, men som också kan ha andra orsaker.
Tidiga signaler på riskbruk och skadligt bruk kan till stora delar överensstämma med signaler på ohälsa eller medarbetare som inte mår bra p g a exempelvis stress, psykisk ohälsa, livsavgörande händelser (skilsmässa/separationer/sjukdom i familjen etc.).
Målet är att stärka chefen i sin roll, ge kunskap för att tyda signaler och stöd för hur hen ska/bör agera.
En arbetsgivares och chefers främsta ansvar är att:
Ladda ner Checklistan för HR och Chefer. Klicka här!
Checklistan finns nu även som app. Gå till checklista.alna.se eller Ladda ner den med QR-koden här nedan: