Alnas Historia: Arbetsgivare och arbetstagare i samverkan kring frågor om skadligt bruk

Alna bildades 1961 av SAF, LO, och TCO i Stockholms län som ett resultat av arbetsgivarnas och arbetstagarnas gemensamma intresse av drogfria arbetsplatser. 

Många arbetsplatser hade upptäckt att man ofta "bytte" missbrukare med varandra, och att anställda inte fick den hjälp de behövde. Det var grunden till att arbetsmarknadens parter att beslutade att man istället skulle ta ansvar för problemen. Alnas huvudmän och ägare har sedan starten varit Svenskt Näringsliv, Sveriges Kommuner och landsting, Arbetsgivarföreningen KFO, IDEA (Arbetsgivarförbundet för ideella organisationer), LO, TCO och Saco. Eftersom Alnas arbete gynnar folkhälsan i stort har även flera myndigheter genom åren engagerat sig i Alna.

Alna arbetar i hela Sverige och samarbetet mellan arbetsgivare och arbetstagare har sedan starten varit en av grundstenarna för Alnas verksamhet. Genom Alna har det skapats ett konstruktivt sätt och metoder att lösa problem med skadligt bruk på arbetsplatsen, vilket gynnar både arbetsgivare och arbetstagare.

Från den 1 januari 2020 ägs Alna Sverige AB av Feelgood Svenska AB. I och med det får vi fördelarna med en stark och stabil ägare som satsar på området skadligt bruk i arbetslivet. Det innebär fortsatt trygghet för er att anlita Alna som den främsta experten på skadligt bruk i arbetslivet.

Dela/spara
Missa inte Alnas nyhetsbrev!

Information om integritetspolicy och cookies

Webb av happiness